Włączanie się w różnego rodzaju akcje społeczne daje nam ogromną satysfakcję. Od kontaktu z ludźmi, których łączy szlachetna idea, poprzez zaprojektowanie komunikacji, aż po realizację i… efekty! Tym razem współpracowaliśmy ze Stowarzyszeniem Łódzcy Zapaleńcy, skupiającym osoby z Nieswoistymi Chorobami Zapalnymi Jelit.
Okazją do wspólnych działań były obchody IBD Day – Światowego Dnia Nieswoistych Zapaleń Jelita, który co roku, 19 maja obchodzony jest w różnych miastach – w Polsce i na całym świecie.
Elementami wydarzenia były wykłady w ramach cyklu spotkań edukacyjnych #kupawiedzy oraz bezpłatne konsultacje lekarzy. Przy okazji obchodów IBD Day została zainicjowana także akcja społeczna wykorzystująca social media (Facebook, Instagram), mająca na celu zwiększenie wiedzy o chorobie i świadomości społecznej na temat problemów osób chorych. Inicjatywa polega na udostępnieniu zdjęcia z hasztagiem #zobaczZapaleńca na fioletowej kartce, pod którym pisze się kilka słów od siebie i przekierowuje na stronę Stowarzyszenia, gdzie można przeczytać o istocie choroby i życiu z nią.
- Zadania:
- kompleksowe wsparcie w organizacji obchodów IBD Day w Łodzi,
- nagłośnienie medialne wydarzenia,
- pomysł na kreatywną akcję społeczną,
- wsparcie w pozyskaniu znanych osób, które włączą się w akcję,
- kontakt z partnerami, którzy wesprą wydarzenie od strony technicznej,
- kontakt z instytucjami miejskimi.
Efekty
W akcji #zobaczZapaleńca udział wzięli m.in. aktorka Agnieszka Sienkiewicz, dziennikarka Daria Kabała – Malarz, Aleksandra Dec z teamu Healthy Plan by Ann, artystka Aleksandra Klejc „Miss Lapin Art.”, aktor Paweł Małaszyński, piosenkarka Stashka, a także twórcy kanału Youtube „Najprościej Mówiąc”.
Punktem kulminacyjnym obchodów IBD Day w Łodzi, było podświetlenie na fioletowo kilku budynków charakterystycznych łódzkich obiektów oraz wypuszczenie do nieba balonów, symbolizujących historie życia z chorobą. Do fioletowej akcji włączyły się: Urząd Miasta Łodzi, Hotel DoubleTree by Hilton Łódź, Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Muzyczny w Łodzi i Zatoka Sportu Politechniki Łódzkiej.
Publikacje i relacje nt. wydarzenia IBD Day Łódź 2018 i akcji #zobaczZapaleńca oraz wypowiedzi przedstawicieli Stowarzyszenia nt. choroby i problemów z jakimi zmagają się pacjenci z NZJ pojawiły się w lokalnych mediach m.in.: tulodz.com, Express Ilustrowany, telewizja TOYA, TVP Łódź, Radio Łódź, naszemiasto.pl, a także w mediach ogólnopolskich min.: Rynek Zdrowia, PAP, wartowiedziec.pl, gazetapolska.pl, zdrowie.dziennik.pl, Medycyna Praktyczna.
„Profesjonalna organizacja wydarzenia, pozyskanie partnerów, dzięki którym Łódź naprawdę rozbłysła na fioletowo solidaryzując się w ten sposób z osobami chorymi na NZJ pomogła nam w dotarciu do szerokiego grona pacjentów i z całą pewnością w zwróceniu uwagi na problem choroby i jego skalę. Z kolei pomysł internetowej akcji #zobaczZapaleńca z udziałem znanych twarzy, spotkał się z odzewem ze strony osób chorych. Zarówno my, jak i znane osoby dostaliśmy wiele prywatnych wiadomości od osób chorych, ale również zdrowych, które z różnych powodów zainteresowały się tematem NZJ. Udało się zatem zrealizować główny cel przedsięwzięcia – zwiększyliśmy świadomość społeczną nt. NZJ i dodaliśmy odwagi osobom chorym. Wszystko to daje nam siłę do dalszego działania.”
Monika Leder – Jankowska,Wiceprezes Stowarzyszenia „Łódzcy Zapaleńcy”
Akcja społeczna trwa, a Zapaleńcy nadal zachęcają do włączenia się w nią, pokazując w ten sposób, że ludzie z NZJ są obok nas: w środowisku pracy, w szkole, wśród rówieśników – mimo że ich choroba często nie jest widoczna gołym okiem oraz to, że dobrze być uważnym – wyrozumiałym na ograniczenia osób chorych, które chcą funkcjonować w życiu, ale przez niezrozumienie otoczenia często zostają w domu i zamykają się na świat.